اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

مونونیترال پیوسته رهش ۵۰ ، ایزوسورباید

مونونیترال از داروهای ضد آنژین می باشد که از آن در پیشگیری، کنترل و درمان طولانی مدت آنژین صدری راجعه (در قفسه سینه) استفاده می شود.

این دارو با کاهش بار ورودی و خروجی بطن چپ به دلیل گشاد شدن عروق ریوی و شریانی همراه با انتشار موثرتر جریان خون عضله قلب، سبب کاهش تقاضای اکسیژن در عضله قلبی می شود و اثر پایین آورنده فشار خون آن نیز ناشی از گشاد کردن عروق محیطی است.

اجزای تشکیل دهنده داروی مونونیترال

کپسول های پیوسته رهش ایزوسوربایدمونونیترات ۵۰ میلی گرمی

اطلاعات مهم درباره داروی مونونیترال ( توصیه ها و هشدارها و موارد منع مصرف )

مصرف این دارو در مبتلایان به نارسایی های قلبی فقط همراه با پایش های دقیق بالینی و همودینامیکی بیمار برای پیشگیری از بروز هایپرتانسیون و تاکی کاردی صورت میگرد . وجود هرگونه حساسیت نسبت به نیترات ها یا نیتریت ها و مواد دیگری مانند غذاها، رنگ ها و مواد محافظ بررسی گردد.

به علت افزایش احتمال کاهش شدید فشار خون و افزایش واکنش های حساسیتی در سالمندان، استفاده از این دارو در سالمندان باید با احتیاط بیشتر و در دوزهای پایین تر صورت گیرد .

در ادامه ی این مطلب با مجله خبری سایت دکتر حکمت ، متخصص و دکتر قلب در اصفهان به بررسی جزئیات و اجزای تشکیل دهنده داروی مونونیترال خواهیم پرداخت.

 

تداخلات دارویی با  مونونیترال

مصرف همزمان با مسدودکننده های کانال کلسیم و نیترات های ارگانیک ممکن است سبب بروز افت شدید فشار خون وضعیتی گردد.در این موارد تنظیم دوز هریک از داروها ضروری است .

مصرف همزمان با  داروهای درمان کننده اختلال نعوظ ( سیلدنافیل، تادالافیل ) می تواند سبب تشدید اثر کاهش فشار خون گردد بنابراین از مصرف مونونیترال با این داروها خودداری شود .

مصرف همزمان دارو با الکل ممکن است موجب گشاد بیش از حد عروق شود. بنابراین از مصرف مونونیترال با الکل خودداری شود .

مصرف داروی مونونیترال در بارداری و شیردهی

بارداری :

مصرف این دارو در بارداری جز گروه C است و در صورتی که فواید آن نسبت به مضرات بیشتر باشد، مصرف آن تحت نظر متخصص بلامانع است .

شیردهی :

در مورد ترشح نیترات ها در شیر اطلاعی در دست نیست .

 

آشنایی با داروی مونونیترال - دکتر حکمت

 

نحوه مصرف داروی مونونیترال

مقدار مصرف معمول دارو به شرح ذیل است :

روزانه ۵۰ میلی گرم هنگام بیدار شدن در صبحگاه مصرف می شود. در صورت نیاز می توان دوز دارو را تا ۱۰۰ میلی گرم در روز افزایش داد .

 

عوارض احتمالی داروی مونونیترال

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز گردد . اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

عوارض شایع :

سردرد و سرگیجه، افت وضعیتی فشار خون، تپش قلب، برافروختگی، تهوع و استفراغ، بی قراری

عوارض غیر شایع :

خارش و راش های پوستی، آکنه، افزایش تعریق، زخم های گوارشی و دردهای شکمی، همورویید، خشکی دهان، یبوست، عفونت های مجاری ادراری، سنگ کلیه، کم خونی های هیپوکرومیک، خونریزی های کوچک در پوست و غشاهای مخاطی (پورپورا)، ادم، ضعف عضلانی

منبع البرز دارو