اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

ریواروکسابان با نام های تجاری آکسابین ، زالربان ، کلات اور یا زالرتو

داروی قلب

درمان ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریوی (PE) و پیشگیری از DVT و PE عود کننده

ریواروکسابان

زارلتو ۱۰ میلی گرم: هر قرص روکش دار حاوی ۱۰ میلی گرم ریواروکسابان است .

زارلتو ۱۵ میلی گرم : هر قرص روکش دار حاوی ۱۵ میلی گرم ریواروکسابان است .

زارلتو ۲۰ میلی گرم : هر قرص روکش دار حاوی ۲۰ میلی گرم ریواروکسابان است .

روش مصرف دارو : خوراکی

مقدار مصرف معمول ریواروکسابان توصیه شده 

مقدار مصرف توصیه شده برای شروع درمان ترمبوز عمقی وریدی حاد و آمبولی ریوی حاد ، ۱۵ میلی گرم دوبار در روز برای سه هفته اول و سپس  ۲۰ میلی گرم یک بار در روز برای ادامه درمان و پیشگیری از DVT و PE عود کننده می باشد .

 
درمان و پیشگیری از PE و DVT
عود کننده
روز ۱ تا ۲۱   روز ۲۲ به بعد ۱۵ میلی گرم دوبار در روز   ۲۰ میلی گرم یک بار در روز ۳۰ میلی گرم   ۲۰ میلی گرم
جلوگیری از PE و DVT
عود کننده
پیرو اتمام حداقل ۶ ماه درمان
برایPE و DVT
۱۰ میلی گرم یک بار در روز یا ۲۰ میلی گرم یک بار در روز ۱۰ میلی گرم یا ۲۰ میلی گرم
       

طول مدت درمان : درمان باید تا زمانی که خطر  بروز لخته و یا آمبولی VTE باقی است ادامه یابد.

روش و دفعات تجویز دارو : طی ۳ هفته اول دوره حاد درمان، ۱۵ میلی گرم زارلتو باید دو بار در روز مصرف می شود .

قرص های زارلتو ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی باید همراه غذا مصرف شوند .

قرص های زارلتو ۱۰ میلی گرم می تواند همراه غذا و یا بدون غذا مصرف می شود .

دوز فراموش شده : رعایت برنامه زمانبندی شده برای مقدار مصرف دارو ضروری است .اگر طی درمان ۱۵ میلی گرم دوبار در روز، دوزی فراموش شد بیمار باید بلافاصله بعد از به یاد آوردن زارلتو را مصرف کند تا از مصرف روزانه ۳۰ میلی گرم زارلتو اطمینان حاصل کند. در این مورد ممکن است دو قرص ۱۵ میلی گرمی همزمان مصرف شود . بیمار باید درمان را با دوز منظم۱۵ میلی گرم دوبار در روز که همان دوز توصیه شده برای روزهای بعد است ادامه دهد.

حداکثرمیزان مصرف روانه: حداکثر میزان مصرف روزانه توصیه شده ۳۰ میلیگرم طی ۳ هفته اول درمان است .در فاز بعدی درمان حداکثر میزان مصرف روزانه توصیه شده ۲۰ میلی گرم می باشد.

بیماران مبتلا به نارسایی کبدی
زارلتو در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی مرتبط با کوآگولوپاتی که منجر به افزایش ریسک خونریزی بالینی می شود منع مصرف دارد .
در بیماران مبتلا به سایر بیماری های کبدی نیاز به تنظیم دوز دارو نیست. داده های بالینی محدودی در بیماران مبتلا به نارسایی متوسط کبدی نشانگر افزایش چشمگیر فعالیت فارماکولوژیکی بوده است . هیچ داده بالینی در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی موجود نیست .


بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی
اگر زارلتو در بیماران مبتلا به نارسایی خفیف یا متوسط کلیوی تجویز شود نیازی به تنظیم دوز نیست.
داده های بالینی محدودی در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی نشانگر افزایش چشمگیر سطوح پلاسمایی ریواروکسابان در این جمعیت بوده است. مصرف زارلتودر بیماران با تصفیه کراتینین کمتر از  ۱۵ میلی لیتر دقیقه توصیه نمی شود.

کودکان و نوجوانان
ایمنی و اثر بخشی این دارو در کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال ثابت نشده است .
بیماران سالمند
هیچ نیازی به تنظیم دوز بر اساس سن نیست.
جنسیت
هیچ نیازی به تنظیم دوز بر اساس جنسیت نیست .
وزن بدن
هیچ نیازی به تنظیم دوز بر اساس وزن بدن نیست .

 

ریواروکسابان - دکتر حکمت

 

موارد منع مصرف
زارلتو در بیماران مبتلا به افزایش حساسیت به ریوار کسابان یا هریک از ترکیبات جانبی قرص منع مصرف دارد. زارلتو در بیمارانی که خونریزی بالینی فعال و قابل توجه دارند ( بعنوان مثال خونریزی داخل جمجه ای، خونریزی دستگاه گوارش) منع مصرف دارد. زارلتو  در بیمارن مبتلا به بیماری های کبدی مرتبط با کواگولوپاتی که منجر به ریسک خونریزی مرتبط به لحاف بالینی می شوند منع مصرف دارد .
ایمنی و اثر بخشی زارلتو در زنان باردار اثبات نشده است. داده های حاصل از مطالعات بر روی حیوانان نشانگر عبور ریواروکسابان از جفت است. بنابراین مصرف زارلتو طی دوران بارداری ممنوع است .
ایمنی و اثر بخشی زارلتو در زنان شیرده اثبات نشده است . داده های حاصل از مطالعات حیوانی نشان دهنده ترشح ریوارکسابان در شیر است . بنابراین زارلتو می تواند فقط بعد از قطع شیردهی مصرف شود.

احتیاط و هشدارهای ویژه برای مصرف
بیماران با دریچه های مصنوعی قلب
ایمنی و اثر بخشی زارلتودر بیماران با دریچه های مصنوعی قلب به اثبات نرسیده است؛ بنابراین هیچ اطلاعاتی برای حمایت از اینکه زارلتو اثرات ضد انعقادی مناسبی در این بیماران ایجاد میکند وجود ندارد.
داروهای همراه
زارلتو در بیمارانی که درمان های همزمان سیستمیک با آزول های ضد قارچ( مانند کتوکونازول) یا مهار کننده های پروتئاز HIV مانند ریتوناویر دریافت میکنند، توصیه نمی شود .
ضد قارچ آزولی فلوکونازول، اثر کمتری بر ریوارکسابان دارد و میتواند همراه با آن تجویز شود .

نارسایی کلیوی

در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی سطوح پلاسمایی ریوارکسابان ممکن است به صورت چشمگیری افزایش یابد به طور میانگین ۱/۶ برابر که ممکن است منجر به افزایش ریسک خونریزی شود.
براساس داده های محدود بالینی زالرتو باید در بیماران با تصفیه کراتینین کمتر از ۱۵-۳۰ میلی لیتر در دقیقه با احتیاط مصرف شود.
در مورد بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی هیچ داده بالینی در دسترس نیست .
بنابراین مصرف زالرتو در این بیماران توصیه نمی شود. بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی یا ریسک بالای خونریزی و بیمارانی که همزمان درمان های سیستمیک با آزول های ضد قارچ یا مهار کننده های پروتئاز HIV دریافت می کنند، باید برای علائم مربوط به عوارض خونریزی بعد از شروع درمان پایش شوند.

ریسک خونریزی

مشابه سایر داروهای آنتی ترومبوتیک، زارلرتو باید در بیماران با ریسک بالای خونریزی با احتیاط مصرف شود، مثلا:

  • اختلالات خونریزی اکتسابی یا مادرزادی
  • بالا بودن شدید کنترل نشده فشار خون شریانی
  • بیماری های اولسراتیو (ایجاد کننده زخم) فعال دستگاه گوارش
  • زخم های معده و روده که اخیرا ایجاد شده است
  • رتینوپاتی عروقی در چشم
  • خونریزی داخل مغزی یا داخل جمجمه ای که اخیرا ایجاد شده است
  • ناهنجاری های عروقی داخل مغزی یا داخل نخاعی
  • جراحی های چشم، نخاع یا مغز که اخیرا انجام شده باشد
  • برونشکتازی یا سابقه خونریزی ریوی

بیمارانی که داروهایی استفاده می کنند که هموستاز را تحت تاثیر قرار می دهند مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) مهار کننده های تجمع پلاکتی سایر داروهای آنتی ترومبوتیک، مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SIRS) مهار کننده های باز جذب سروتونین نوراپی نفرین (SIRS)  نیاز به پایش بیشتری دارند برای بیمارانی با ریسک بیماری های خونریزی دهنده دستگاه گوارش، ممکن است درمان پیشگیری کننده مناسبی در نظر گرفته شود (به قسمت تداخلات با سایر محصولات دارویی و یا سایر فرم های تداخلات مراجعه کنید ) هر گونه کاهش غیر قابل توجیه هموگلبین یا فشار خون باید منجر به بررسی محل خونریزی شود .

جراحی و مداخلات پزشکی

اگر یک روش تهاجمی یا مداخله جراحی مورد نیاز باشد، در صورت امکان و بر اساس قضاوت بالینی پزشک، مصرف زارلتو باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از آن مداخله متوقف شود. اگر امکان به تاخیر انداختن آن روند نباشد، ریسک بالای خونریزی باید در برابر ضرورت آن مداخله ارزیابی شود.
مصرف زارلتو باید در اسرع وقت بعد از روش تهاجمی یا مداخلات جراحی مجددا آغاز شود، به شرطی که وضعیت بالینی مناسب باشد و هموستاز کافی نیز فراهم شده باشد.

زنان با پتانسیل باروری

زارلتو در زنانی که پتانسیل باروری دارند تنها باید زمانی استفاده شود که پیشگیری از بارداری بطور موثر انجام می شود.

سخن آخر

درصورتی که در رابطه با هرکدام از موارد بالا سوالی داشتید، کافی است با با بهترین متخصص قلب و عروق در اصفهان، دکتر مصطفی حکمت تماس بگیرید. ما در خدمت شما هستیم.