اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

EF قلب چیست (قدرت انقباضی )؟

EF قلب چیست؟ دکتر حکمت

EF قلب به چگونگی پمپ کردن خون توسط بطن چپ (یا بطن راست) با هر ضربان قلب اشاره دارد. در اکثر اوقات، EF به میزان خونی که از بطن چپ که با هر بار انقباض قلب خارج می شود، اشاره می کند. بطن چپ اصلی ترین خانه پمپاژ قلب است.

EF شما به صورت درصد بیان می شود. EF پایین تر از حد طبیعی می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. اگر نارسایی قلبی و یک EF پایین تر از حد طبیعی (کاهش یافته) دارید، EF شما به پزشک کمک می کند تا بداند وضعیت شما چقدر شدید است.

 

اندازه گیری Ef قلب

به طور کلی ، معیار اندازه گیری EF بطن چپ است. بطن چپ کار اصلی را در بدن شما انجام می دهد ، و تقریباً به تمام اعضای اصلی بدن خون می رساند. با این حال ، تحقیقات فعلی نشان می دهد که هنگام تعیین EF نباید بطن راست نادیده گرفته شود. خواندن EF دقیق بطن چپ (LVEF) با روش های مختلف تصویربرداری قابل اندازه گیری است.

رایج ترین اقدامات اندازه گیری EF عبارتند از:

 

اکوکاردیوگرافی

اکوی قلب از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده می کند. تحقیقات کنونی نشان می دهد که تصاویر سه بعدی بهترین و دقیق ترین EF را ارائه می دهند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی (C-MRI)

C-MRI یک آزمایش مبتنی بر تصویر است که از یک میدان مغناطیسی ، امواج رادیویی و یک رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از قسمت داخلی قلب استفاده می کند.

 

کاتتریزاسیون قلبی

در این روش ، پزشک لوله ای توخالی را درون یک رگ خونی بزرگ قرار می دهد تا بر عملکرد قلب نظارت کند. در طی کاتتریزاسیون ، آنژیوگرافی عروق کرونر نیز انجام شد. ماده حاجب به داخل کاتتر تزریق می شود. سپس اشعه ایکس بز خونی که در قلب جریان دارد نظارت می کند.

اسکن پزشکی هسته ای قلب

در این روش مقدار کمی ماده رادیواکتیو به جریان خون تزریق می شود. سپس توسط دوربین هایی قلب و مکانیسم های آن را مشاهده می کنند.

سی تی اسکن قلبی

این روش با اشعه ایکس بوده و سریع است و معمولاً در صورت عدم نتیجه گیری سایر آزمایشات استفاده می شود.

متخصص قلب و عروق در اصفهان - دکتر حکمت

 

تفسیر عدد EF قلب

اگر بیماری قلبی داشته باشید ، دانستن EF برای شما و پزشک مهم است. EF شما می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. از پزشک متخصص قلب و عروق خود بپرسید که چند وقت یکبار باید EF خود را بررسی کنید. به طور کلی ، در اولین باری که بیماری قلبی تشخیص داده می شود ، باید EF چک شود.

 

EF نرمال قلب

این اعداد چه معنایی دارند؟
EF=55%-70%

۱- قابلیت پمپاژ قلب: طبیعی است

۲- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: عملکرد قلب ممکن است طبیعی باشد یا ممکن است با EF حفظ شده نارسایی قلبی داشته باشید.

Ef نرمال قلب برای قلب سالم بین ۵۵ درصد تا ۷۰ درصد است.
EF=40%-54%

۱- قابلیت پمپاژ قلب: کمی پایین تر از حد نرمال

۲- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: خون کمتری در دسترس است بنابراین خون کمتری از بطن ها خارج می شود. مقدار خون غنی از اکسیژن کمتر از حد طبیعی در دسترس سایر بدن است. ممکن است علامتی نداشته باشید.
EF=35%-39%

۱- قابلیت پمپاژ قلب: نسبتاً پایین تر از حد طبیعی

۲- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: نارسایی خفیف قلب با کاهش EF

EF قلب ۳۵ خطرناک است و باید برای درمان آن اقدام نمود.
پرسش از دکتر
نوبت دهی تلفنی
EF کمتر از ۳۵٪

۱- قابلیت پمپاژ قلب: به شدت پایین تر از حد طبیعی

۲- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: نارسایی متوسط ​​تا شدید. نارسایی شدید خطر ابتلا به ضربان قلب خطرناک و ضعف قلبی را زیاد می کند .

 

اثرات EF پایین قلب


راه های کاهش Ef قلب
۱- در مورد بهبود EF با پزشک خود مشورت کنید.
۲- علل شناخته شده نارسایی قلبی را درمان کنید.

چند عامل خطر با نارسایی قلبی همراه است مانند فشار خون بالا ، فشار خون پایین، دیابت و سندرم متابولیک . با مدیریت این شرایط ، ممکن است بتوانید به بهبود نارسایی قلبی و EF پایین خود کمک کنید.
۳- به میزان مناسب فعالیت بدنی داشته باشید.

ورزش به بیشتر مبتلایان به نارسایی قلبی کمک می کند و برخی از بیمارانی که از یک برنامه ورزشی پیروی می کنند ممکن است پیشرفت هایی در EF خود مشاهده کنند. تحقیقات نشان می دهد که فعال بودن می تواند با کاهش علائم ، بهبود خلقی و حتی افزایش توانایی قلب در پمپاژ خون در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند.
نکات ورزشی

– یک برنامه توانبخشی قلب داشته باشید. این برنامه مزایای منحصر به فردی دارد ، و حتی ممکن است بتوانید به یک برنامه تمرینی تحت نظارت پزشک در منزل برسید. با پزشک معالج خود در این مورد مشورت کنید .

– در روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هوازی کار کنید. بیشتر برنامه های ورزشی نارسایی قلبی بر بهبود توانایی شما در حفظ فعالیت های هوازی تمرکز دارند.

– مداوم ورزش کنید. مطالعات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی با ورزش یا تمرین وزنه برداری مداوم ممکن است در بهبود EF نقش داشته باشند. قبل از شروع حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

– با پیاده روی شروع کنید. اگر تازه برنامه ورزشی را شروع کرده اید ، راه رفتن یک راه خوب و مطمئن برای شروع است. انجام این کار آسان است . پزشک ممکن است یک تست پیاده روی ۶ دقیقه ای را انجام دهد تا به شما در اندازه گیری پیشرفت شما در طول زمان کمک کند. شما می توانید ببینید که در یک جلسه شش دقیقه ای تا چه اندازه می توانید راه بروید.

– ورزش را با گرم کردن شروع کرده و با سرد کردن به کار خود پایان دهید. گرم کردن و سرد کردن کوتاه می تواند به بدن شما کمک کند تا به طور یکنواخت قبل و بعد از ورزش متعادل باشید و علائم سرگیجه و سیاهی رفتن چشم را کاهش دهد.
۴- به وزن خود توجه کنید.

وزن شما عامل مهمی است . توجه به وزن می تواند سرنخهای مهمی را در مورد چگونگی عملکرد قلبتان به شما نشان دهد.

وزن سالم بدن خود را حفظ کنید. توده وزنی سالم، گردش خون در قلب و رگ ها را آسان تر کرده و سطح مایعات را کنترل می کند.
۵- میزان سدیم مصرفی خود را بشناسید و مصرف مایعات را تنظیم کنید.

میزان سدیم خود را بررسی کنید. یک فرد عادی به طور متوسط ​​روزانه حدود ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کند ، که می تواند منجر به این شود که بدن مایعات اضافی را نگه دارد و باعث ایجاد فشار اضافی بر روی قلب شود.

برای بیشتر افراد مبتلا به نارسایی قلبی مصرف کم تر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مناسب است ، اما برنامه درمانی شما ممکن است یک توصیه متناوب داشته باشد. رنامه درمانی خود را با دقت دنبال کنید.

روش هایی را برای کمک به کاهش سدیم در رژیم غذایی خود کشف کنید.
۶- مصرف مواد مضر را کنار بگذارید.

از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش داده و علائم را بدتر کند. با کنار گذاشتن الکل ، اغلب علائم و نشانه های نارسایی قلبی بهبود می یابد. سیگار را ترک کنید . استعمال سیگار مخصوصاً برای مبتلایان به نارسایی قلبی خطرناک است.

مصرف کوکائین یا آمفتامین را کنار بگذارید. این مواد به شدت با نارسایی قلبی همراه هستند .
۷- استرس خود را کاهش دهید.

مراقب سلامت عاطفی خود باشید. اگرچه ارتباط بین نارسایی قلبی و استرس نامشخص است ، اما استرس باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده که می تواند علائم نارسایی قلبی را بدتر کند. مهارت های کاهش استرس را تمرین کنید. اگرچه همیشه نمی توانیم اتفاقاتی که برایمان می افتد را کنترل کنیم ، اما می توانیم مهارت هایی را برای کاهش استرس تمرین کنیم.