اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر – آنالیز و پروگرامینگ  ICD

دکتر حکمت متخصص باتری قلب در اصفهان

آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر چیست؟

باطری قلب در زمان های متوالی نیازمند بررسی از نظر کارکرد و سلامت دستگاه می‌باشد که به این عمل آنالیز و پروگرامینگ گفته می‌شود اما به اشتباه و بر اساس یک باور غلط قدیمی اکثر بیماران این عمل را به شارژ دستگاه می‌شناسند. لازم به ذکر است که در حال حاضر و سال ۱۴۰۱ شمسی باطری‌های قلب موجود در جهان قابلیت شارژ شدن را ندارند و در صورت اتمام باطری لازم است ژنراتور دستگاه تعویض شود. که خود ژنراتور به مجموعه باطری ذستگاه و مدارهای الکترونیکی که جمعا در یک محفظه فلزی قرار دارند اطلاق میشود.


طی روند آنالیز قسمتی از دستگاه (هد دستگاه) روی بدن بیمار یا روی لباس بیمار در محل دستگاه باطری قلب گذاشته می‌شود و ارتباط بی‌سیم بین دستگاه آنالیز و باطری بیمار برقرار شده و امکان باز خوانی حافظه باطری قلب و برنامه ریزی مجدد بوجود می‌آید. در ادامه این مطلب مجله خبری سایت دکتر حکمت متخصص قلب در اصفهان به بررسی روند آنالیز پروگرامینگ و نکات مهم پیرامون این موضوع خواهد پرداخت.

 

طی آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر چه اتفاقی می‌افتد و چه چیزی چک میشود؟

در روند آنالیز اطلاعات کلی باطری قلب شامل ولتاژ باطری  و درصد کارکرد باطری و درصد کارکرد قلب و نیز مقاومت سیم های باطری که به قلب متصل شده‌اند نشان داده میشود. باطری قلب اطلاعات آریتمی بیمار شامل حملات آریتمی و ضربان بالای دهلیزی و بطنی را در خود ذخیره میکند که جهت تشخیص بیماری و ادامه روند درمانی به پزشک کمک میکند.

سپس فرد آنالیز کننده آستانه ولتاژ کارکرد باطری را کنترل میکند که این آیتم در صورتیکه عدد کوچکتری بوده باشد طول عمر باطری بیشتر خواهد بود. بیمار ممکن است در زمان کنترل و چک باطری قلب مختصر احساس تپش و کوبیدن قلب و گاه سرگیجه مختصری نماید که گذرا بوده و معمولا مهم نمی‌باشد.

 

چه زمانی جهت آنالیز مراجعه نماییم؟

بیماران دارای باطری قلب لازم است بصورت دوره‌ای هر چند ماه یکبار جهت آنالیز مراجعه نمایند. در هر نوبت مراجعه تاریج نوبت بعدی به بیمار اعلام میشود. حال اگر در بین این دو نوبت بیمار دچار علامت شود لازم است مراجعه فوری و زودتر داشته باشد که شامل بروز سرگیجه، ضعف و بیحالی غیر معمول، احساس تپش قلب، زمین خوردن و سنکوپ، ایجاد شوک توسط باطری قلب، بروز درد سینه با تپش قلب، بروز سکته مغزی است.

 

دستگاه های موجود در کلینیک قلب و آریتمی تپش

لازم به ذکر است کلیه دستگاه‌های آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر از تمام شرکت‌های پیس میکر موجود در ایران در مجموعه مطب دکتر حکمت و کلینیک قلب و آریتمی تپش آماده بود و قابلیت سرویس دهی به بیماران گرامی را دارد. این مجموعه دستگاه‌ از شرکت‌‌های مدترونیک Medtronic ، بیوترونیک Biotronik ، سنجود-ابوت StJude-Abbott ، سورین-الا Sorin-Ela و بوستون-گایدنت Boston-Guidant می‌باشد که تصاویر آنها در پایین قابل مشاهده است.

دستگاه مدترونیک  Medtronic

 

دستگاه مدترونیک - آنالیز پیس میکر قلب


دستگاه بیوترونیک  Biotronik
 

دستگاه بیوترونیک www.HekmatEP.com

 
دستگاه سنجود – ابوت  StJude – Abbott

دستگاه سنجود – ابوت - دکتر حکمت

دستگاه سورین – الا  Sorin – Ela

دستگاه سورین برای آنالیز پیس میکر - دکتر حکمت

دستگاه بوستون – گایدنت    Guidant – Boston


 

دستگاه آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر - دکتر حکمت