اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

آملوپرس یا آملودیپین

قرص آملوپرس

آملودیپین با نام تجاری آملوپرس

یک مهار کننده انتقال یون کلسیم از عرض غشاء است و از آنجا که انقباض عضلات قلبی و عضلات صاف جدار عروق وابسته به حرکت یون های کلسیم به داخل سلول ها از طریق کانال های مخصوص کلسیم است با مهار این مکانیسم، اثر انقباضی این عضلات و به دنبال آن افزایش فشار خون مهار می گردد.

اثر این دارو بر روی عضلات صاف بارزتر از اثرات قلبی آن می باشد. آملو پرس یک گشاد کننده عروق محیطی است که مستقیما بر عضلات صاف عروقی اثر می کند و باعث کاهش مقاومت عروقی و کاهش فشار خون می شود.

مکانیسم دقیق اثرات ضد آنژینی آملوپرس به خوبی شناخته نشده است. آملوپرس در دمان فشار خون، آنژین مزمن پایدار و آنژین اسپاسمی (آنژین پرینزمتال یاواریانت) مصرف می شود و به صورت تک درمانی و یا به همراه سایر داروهای ضد فشار خون و ضد آنژین مصرف می شود.

مجله آموزشی سایت دکتر حکمت متخصص قلب در اصفهان در ادامه به بررسی اجزای تشکیل دهنده داروی آملو پرس و ارائه نکات مهم پیرامون این دارو خواهد پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده داروی آملو پرس -۵

هر قرص حاوی ۵ میلی گرم آملودیپین(بصورت بزیلات) است .
اطلاعات مهم درباره داروی آملوپرس -۵ (توصیه ها و هشدارها)
مصرف همزمان آملوپرس با دیگوکسین تاثیری بر سطح پلاسمایی و یا کلیرانس کلیوی دیگوکسین در افراد سالم ندارد. مصرف همزمان آملوپرس با سایمتیدین تاثیری بر فارماکوکینتیک آملوپرس ندارد.

مصرف همزمان با وارفارین تاثیری بر PTT ندارد.
در مطالعات بالینی مصرف همزمان آملوپرس با تیازیدها، بتابلاکرها، ACEls، نیترات های طولانی اثر،نیترو گلیسیرین زیر زبانی،دیگوکسین، وارفارین،NSAlDs آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قند خوراکی به خوبی تحمل شده است .

مصرف در کودکان : کارایی و بی خطری مصرف آملوپرس در کودکان بررسی نشده است.

مصرف در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی :آملوپرس عمدتا در کبد متابولیزه می شود و نیمه عمر حذف پلاسمایی در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی افزایش می یابد. برای مصرف آملوپرس در بیماران با اختلالات شدید کبدی بایستی احتیاط لازم صورت پذیرد.

بایستی تجویز آملوپرس  همانند سایر گشاد کننده های عروق محیطی خصوصاً در بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت با احتیاط لازم صورت گیرد.

آملوپرس نیز مانند سایر مهار کننده های کانال کلسیمی بایستی در بیماران مبتلا به CHF با احتیاط مصرف شود.

مصرف داروی آملوپرس-۵ در بارداری و شیردهی

بارداری:

برای مصرف  دارو در دوران بارداری بایستی منافع آن در برابر مضرات آن سنجیده شود و فقط با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد .

شیردهی:

مشخص نیست که آملودیپین در شیر انسان ترشح می شود،بنابراین توصیه می شود که مصرف این دارو با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد و شیردهی در زمان مصرف آملودیپین قطع گردد .

نحوه مصرف داروی آملوپرس – ۵

فشار خون: ابتدا ۵ میلی گرم یکبار در روز و حداکثر ۱۰ میلی گرم یکبار در روز .

برای افراد حساس و یا بیماران دچار نارسایی کبدی ممکن است با دوز اولیه ۲/۵ میلی گرم یکبار در روز شروع شود.زمانی که آملوپرس به رژیم در مانی قبلی بیمار اضافه می شود ممکن است به صورت ۲/۵ میلی گرم یکبار در روز تجویز گردد.

آنژین مزمن پایدار یا آنژین وازواسپاستیک : ۱۰-۵میلی گرم یکبار در روز.

در مورد افراد سالمند و بیماران دچار نارسایی کبدی :۲/۵ میلی گرم یکبار در روز.

تجویز همزمان با سایر داروهای ضد فشار خون یا ضد آنژین: مصرف آملوپرس همراه تیازید ها،  ACEls، نیترات های طولانی اثر،نیترو گلیسیرین زیر زبانی امکان پذیر می باشد .

عوارض احتمالی داروی آملوپرس-۵

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته شود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولی در صورت بروز هر عارضه ای با پزشک یا دارو ساز مشورت نمایید.

عوارض شایع :

سردرد، تورم، خستگی، خواب آلودگی،تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، گرگرفتگی،تپش قلب و گیجی.

عوارض غیر شایع:

عوارضی که شیوع بسیار کمی دارند شامل کهیر، کوتاهی تنفس،خارش، گرفتگی عضلات، اختلالات تنفسی و ضعف .

شرایط نگهداری آملوپرس-۵

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری نمایید.