اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

خدمات تخصصی پیس میکر قلب در اصفهان | دکتر مصطفی حکمت

منظور از پیس میکر چیست؟

امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا از پیس میکر یا باطری قلب استفاده می‌کنند تا بتوانند به‌راحتی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند؛ اما پیس میکر چیست و چرا برخی از افراد به آن نیاز دارند. پیس میکر (pacemaker) یا دستگاه تنظیم ضربان قلب  دستگاه کوچکی است عمل ضربان‌سازی را تقلید می‌کند. این دستگاه کوچک‌تر از یک قوطی‌کبریت است و طی یک عمل جراحی در زیر پوست قفسه سینه گذاشته می‌شود.

وقتی که ضربان قلب بیمار نامنظم باشد پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است استفاده از ضربان ساز مصنوعی قلب را به بیمار توصیه کند. با پیشرفت فناوری روز‌به‌روز  پیشرفت‌های بسیاری در زمینه پزشکی ایجاد شده تا جایی که امروزه این دستگاه علاوه بر اینکه برای نجات بیماران مورداستفاده قرار می‌گیرد، در بسیاری از موارد برای بهبود کیفیت زندگی بیماران نیز مورداستفاده قرار گرفته است. اگر به خدمات کاشت پیس میکر قلب در اصفهان نیاز دارید، در ادامه همراه ما باشید تا بهترین متخصص قلب و عروق در اصفهان را به شما معرفی نماییم.

انواع پیس میکر قلب

همانطور که گفتیم فناوری در بسیاری از زمینه‌ها به کمک علم پزشکی آماده است و به افزایش طول عمر بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها کمک شایانی کرده است. امروزه بیماران قلبی که به ضربان قلب نامنظم در اصفهان  مبتلا هستند به لطف پیس میکر قلب در اصفهان می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند. پیس میکر قلب انواع مختلفی دارد که پزشک متخصص باتوجه‌به شرایط بیمار و نوع نارسایی قلبی یکی از آنها را برای بیمار تجویز می‌کند. پیس میکر قلب یک دستگاه بسیار هوشمند است که عملکردی شبیه به قلب انسان دارد. در ادامه به معرفی انواع پیس میکر قلب می‌پردازیم:

  • پیس میکر موقت

این نوع پیس میکر در مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بیمار دچار کاهش موقتی در ضربان قلب شده‌ است. پیس میکر موقت معمولاً برای دوره‌های کوتاه‌مدت  و دوهفته‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد و از دو راه قفسه سینه و وریدی برای بیمار جای‌گذاری می‌شود. زمانی که بیمار روند بهبودی را طی کند و ضربان قلب او به حالت نرمال خود بازگردد پیس میکر از بدن بیمار خارج می‌شود. علاوه بر این در موارد اضطراری پزشک متخصص ممکن است تا زمانی که پیس میکر دائمی قرار داده شود، پیس میکر موقت را به بیمار توصیه کند.

  • پیس میکر دائمی

اگر  مسیر‌های هدایتی امواج الکتریکی بطن به طور کامل بلوکه شده باشد یا بیمار دچار مشکلات غیرقابل‌بازگشت قلبی شده باشد پزشک متخصص پیس میکر دائمی را برای بیمار تجویز می‌کند. پیس میکرهای دائمی یک الی دو الکترود دارند که ضخامت آنها حدود ۴ میلی‌متر  و طول آن حدوداً ۶۰ سانتی‌متر است‌. خوب است بدانید پیس میکر دائمی هم مانند پیس میکر موقت از دو راه قفسه سینه و وریدی برای بیمار جای‌گذاری می‌شود.

  • پیس میکر قلبی تک حفره‌ای یا تک سیمی (  single chamber pacemaker )

این نوع پیس میکر‌ها دهلیز سمت راست را پیس می‌کنند. سیم الکترود در پیس میکر قلبی تک حفره‌ای به داخل  دهلیز  راست فرستاده شده و در آنجا فیکس می‌شود. یکی از ایرادات پیس میکر تک حفره‌‌ای این است که در صورت ایجاد بلوک این نوع پیس میکر بی‌تأثیر خواهد بود. علاوه بر این در پیس میکر تک حفره‌ای تنها بطن‌ها را پیس می‌کند و بیمار نمی‌تواند با ضربان نرمال دهلیز هماهنگ شود به همین دلیل عدم هماهنگی ضربان طبیعی دهلیز و بطن رخ خواهد داد.

  • پیس میکر قلبی دو حفره‌ای یا دو سیمی (Dual chamber pacmeaker)

پیس میکر قلبی دو حفره‌ای مسئول پیس ‌کردن بطن راست و دهلیز  راست است. به‌عبارت‌دیگر یک سیم داخل بطن راست و سیم دیگر داخل دهلیز راست فیکس می‌شود. ازآنجایی‌که پیس میکر دو حفره‌ای دو سیم دارد می‌تواند بطن و دهلیز سمت راست را تحریک کند به همین دلیل فرایند توالی را کاملاً شبیه‌سازی می‌کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که ضربان‌های ساخته شده توسط پیس میکر دو حفره‌ای به عملکرد طبیعی قلب بسیار نزدیک است.

باطری قلب (پیس میکر) چگونه کار می کند؟

همان‌طور که گفتیم پیس میکر به کنترل ضربان قلب کمک می‌کند؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که این دستگاه چگونه این کار را انجام می‌دهد. پیس میکر از سیم‌هایی که سر آنها الکترود قرار دارد و ژنراتور رایانه‌ای تشکیل شده است. زمانی که پیس میکر احساس کند ضربان قلب از حالت طبیعی خود خارج شده است پالس‌های الکتریکی را از طریق سیم‌ها به سمت قلب ارسال می‌کند. بعد از ارسال سیگنال‌های الکتریکی قلب تحریک می‌شود و جریان نرمال در قلب به جریان می‌افتد. خوب است بدانید طول عمر پیس میکر بسته به عوامل مختلفی نظیر نوع باطری و شرایط بیمار بین ۵ الی ۱۰ سال است. البته عمر پیس میکر به‌یک‌باره تمام نمی‌شود و این فرایند چند ماه طول می‌کشد. در این مدت پزشک متخصص این فرصت را دارد که نسب به تعویض پیس میکر بیمار اقدام نماید.

چه زمانی به کاشت ضربان ساز قلب نیاز است؟

دکتر حکمت در مواردی که بیمار دچار کندی ضربان یا ضربان نامنظم قلب است و پیس میکر به بهبود عملکرد قلب او کمک می‌کند، انجام عمل کاشت پیس میکر قلب در اصفهان را به بیمار توصیه می‌کند. به‌طورکلی مواردی که در آنها دکتر حکمت کاشت ضربان‌ساز را به بیمار توصیه می‌کند به شرح زیر است:

  • زمانی که قلب بیمار ضربان کند داشته باشد برادی‌کاردی رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است در اثر بیماری‌های مربوط به سیستم هدایت الکتریکی قلب رخ دهد.
  • نارسایی قلبی
  • زمانی که ضربان قلب بیمار سریع است تاکی‌کاردی رخ می‌دهد که می‌تواند باعث ازبین‌رفتن هوشیاری یا حتی مرگ بیمار شود
  • بلوک کامل قلبی
  • فلاتر و یا فیبریلاسیون دهلیزی همراه با پاسخ کند بطنی

عوارض پیس میکر قلب

نصب پیس میکر قلب نیز مانند بسیاری از عمل‌های جراحی عوارضی را به همراه دارد به‌عنوان‌مثال بیمارانی که پیس میکر دارند ممکن است در ناحیه‌ای که جراحی انجام شده و پیس میکر قرار گرفته احساس درد داشته باشند. در ادامه به عوارض پیس میکر قلب در اصفهان می‌پردازیم:

  • عفونت در محل کاشت ژنراتور
  • واکنش به دارو
  • آسیب به عصب یا عروق خونی
  • باز‌شدن ناقص ریه
  • لخته‌شدن خون یا ترومبوامبولی
  • تورم، خارش یا خونریزی در محل ژنراتور باطری (این عارضه در بیمارانی که داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند بیشتر اتفاق می‌افتد)
عوارض پیس میکر قلب در اصفهان - دکتر حکمت

عمل باتری قلب چند ساعت طول می کشد؟

یکی از سؤالات متداول بیماران قلبی که نیاز به پیس میکر قلب در اصفهان دارند این است که عمل باتری قلب چقدر طول می‌کشد. اگر به کاشت پیس میکر قلب در اصفهان نیاز دارید، باید به شما بگوییم اصلاً نگران نباشید؛ زیرا کاشت پیس میکر یک عمل معمولی است و حدوداً ۱ الی ۲ ساعت طول می‌کشد. خوب است بدانید این عمل به جز موارد خاص نیازی به بیهوشی ندارد و با استفاده از بی‌حسی موضعی و داروهای آرام‌بخش انجام می‌شود.

عمل باطری قلب بیهوشی دارد؟

در حین جراحی، پرستار برای آرام کردن فرد دارویی از طریق رگ گرفته شده به وی تزریق می‌کند تا حالت نیمه خواب آلودگی در او ایجاد کند ولی فرد را به خواب نمی‌برد. برای عمل باطری قلب، داروی بی‌حسی موضعی به منظور تسکین درد و بی‌حس شدن محل تجویز می‌شود. همچنین در حالت کلی برای خواباندن کودک از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند.

اقدامات قبل از پیس میکر قلب

آمادگی‌های لازم قبل از انجام پیس میکر قلب در اصفهان به شرح زیر است:

  • چند روز قبل از کاشت پیس میکر قلب باید داروهایی نظیر آسپرین، وارفارین و پلاویکس را با نظر پزشک متخصص قطع کنید
  • ۶ ساعت قبل از کاشت پیس میکر قلب از خوردن و آشامیدن خودداری کنید
  • قبل از عمل به حمام بروید و موهای زائد قفسه سینه خود را بتراشید
  • قبل از عمل ممکن است برای انجام برخی آزمایش‌ها از شما خون گرفته شود
  • انجام برخی آزمایش‌ها نظیر الکتروکاردیوگرام، نوار قلب و اکوکاردیوگرام به‌منظور بررسی عملکرد قلب پیش از انجام کاشت پیس میکر قلب ضروری است

مراقبت‌های بعد از تعبیه ضربان ساز قلب

مراقبت‌های بعد از کاشت پیس میکر  قلب در اصفهان به شرح زیر است:

  • از دست‌کاری و فشارآوردن به محل باطری قلب خودداری کنید
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل محل جراحی را با لباس تمیز و خشک بپوشانید
  • در صورت داشتن درد از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید
  • در صورت بروز هر گونه ترشح در محل باطری قلب، قرمزی، خون‌ریزی، تورم و تب سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید
  • تا ۶ هفته از بلند‌کردن اجسام سنگین (بیشتر از ۵ کیلوگرم) خودداری کنید
  • پانسمان محل کاشت باتری قلب را یک روز در میان انجام دهید
  • تا دو هفته بعد از عمل استحمام عمومی نکنید
  • همیشه کارت شناسایی پیس میکر خود را به همراه داشته باشید
  • از انجام روش‌های درمانی مثل فیزیوتراپی که در آنها از حرارت استفاده می‌شود پرهیز کنید
  • از شناکردن و فروبردن محل زخم در آب تا ۱۰ روز بعد از عمل خودداری کنید. قبل از استحمام پزشک متخصص شما باید محل زخم جراحی را چک کند
  • از کار با دستگاه‌هایی نظیر جوشکاری، کابل‌های فشارقوی برق و فرستنده‌های رادیو و تلویزیون که ولتاژ بسیار بالایی دارند خودداری کنید. به‌طورکلی از قرارگرفتن در محیط‌هایی که ولتاژ بالا دارند خودداری کنید
  • هنگام مسافرت هوایی کارت مشخصات پیس میکر خود را به مأموران کنترل نشان دهید

عمل باطری قلب بیهوشی دارد؟

در حالت کلی، ۵ یا ۱۰ سال پس از کاشت باطری قلب، شارژ باطری تمام می‌شود و باید برای تعویض آن اقدام کنید. البته باطری های قلب در انواع مختلفی وجود دارند و برخی از آن‌ها تا ۱۵ سال نیز عمر می‌کنند. در برخی موارد ممکن است که پیش از اتمام باتری لازم باشد تا آن را تعویض نمایید. از جمله این موارد می‌توان به شرایط زیر اشاره کرد:

  • اختلال در عملکرد قسمت تولید پالس
  • عفونت در محل کاشت دستگاه که استفاده از آنتی بیوتیک‌های معمولی آن را از بین نمی‌برد

 

دقت داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها که دارای میدان مغناطیسی یا الکتریکی قوی هستند، می‌توانند در عملکرد پیس میکر اختلال ایجاد کنند. از این دستگاه‌ها می‌توان به فلزیاب‌ها، دستگاه های جوشکاری صنعتی و برخی از دستگاه‌های برقی خانگی مانند مایکروویو، ژنراتورهای الکتریکی و سیم‌های فشار قوی اشاره نمود.

دکتر حکمت؛ متخصص پیس میکر قلب در اصفهان

اگر در اصفهان زندگی می‌کنید و به پیس میکر قلب در اصفهان نیاز دارید می‌خواهیم بهترین متخصص پیس میکر قلب در اصفهان را به شما معرفی کنیم. آقای دکتر مصطفی حکمت یکی از بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در اصفهان است که با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی توانسته جان بیماران بسیاری را نجات دهد. اگر به متخصص پیس میکر قلب در اصفهان نیاز دارید یا به خدمات آنالیز و پروگرامینگ پیس میکر قلب نیاز دارید، همین حالا در قسمت نوبت‌دهی سایت دکتر حکمت نوبت خود را ثبت کنید.